Pensar la ciutat

*Article publicat al Setmanari Dijous.

La setmana passada es va dur a terme ‘Urbana 2015. I meeting d’urbanisme i arquitectura de la ciutat d’Inca’, una iniciativa de l’Ajuntament d’Inca, la Fundació Es Convent, el Consell de Mallorca i el Govern de les Illes Balears; la direcció de la qual va anar a càrrec de Marta Sierra i la coordinació a càrrec de Nat Projectes. Les trobades varen tenir lloc a la recuperada Fàbrica Ramis, que ha esdevengut un centre per a la generació d’idees, un projecte molt engrescador i revitalitzant per a Inca i la seva comarca.

L’objectiu d’aquestes jornades era reflexionar  sobre qüestions d’urbanisme, arquitectura i el disseny i l’ordenació de les ciutats, amb moltes referències i propostes relacionades amb la ciutat d’Inca. Els conferenciants, els ponents de les taules redones i també el públic, que majoritàriament estava integrat per professionals de l’arquitectura i l’urbanisme, varen fer unes aportacions molt interessants que haurien de servir per generar un debat profund, continu i necessari sobre el model de ciutat que volem.

Certament, és necessari pensar la ciutat. Aquest és un principi que s’ha de mantenir vigent sempre, però tal vegada ara amb més intensitat i convenciment. En les darreres dècades, Inca ha anat  acumulant mancances i reptes que s’han de gestionar i resoldre amb criteri i des de plantejaments globals. A més, en aquests moments, Inca té la necessitat de reprendre el vol, de deixondir-se i de reivindicar-se.  I aquesta necessitat l’hem de convertir, entre tots, en una oportunitat.

Tampoc no podem deixar de banda qüestions i projectes que han surgit en els darrers anys, que estan ara mateix damunt la taula o que seria convenient considerar-los, com ara: la ronda nord, el soterrament de les vies del tren, la rehabilitació i reforma del Teatre Principal, la revitalització del centre històric, l’articulació de les barriades, el projecte de ciutat dels infants i la restricció de l’ús del cotxe, el pla de mobilitat urbana sostenible, el pla municipal de bicicletes, el polígon industrial i el teixit comercial…

Totes aquestes qüestions afecten la nostra manera de viure la ciutat, de relacionar-nos en el medi urbà, de desenvolupar-nos com a ciutadans. I també afecta l’economia, és clar. Decisions urbanístiques com obrir un carrer pot benficiar una gran superfície i, per tant, un determinat model d’activitat comercial; aixecar un mur pot allunyar una barriada del centre i afectar l’activitat econòmica i social; fer un pas soterrat pot fer variar els hàbits de circulació de vehicles i vianants i baratar els punt d’interés comercials, per posar alguns exemples.

És per això que resulta de vital importància analitzar i reflexionar de quina manera utilitzam l’espai urbà, les places i els carrers, els equipaments, el transport públic, l’habitatge… i des d’aquest anàlisi fer i debatre propostes amb l’objectiu de millorar el nostre entorn i fer d’Inca una ciutat més amable, dinàmica i sostenible.

‘Urbana 2015’ és una iniciativa que apuntava en la bona direcció. Confiem que hi hagi la voluntat i l’empenta necessària per poder tirar endavant. Seria un encert.

image

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s