Millorar la mobilitat urbana d’Inca. No a la Variant Nord.

Article publicat avui al Setmanari Dijous.

El projecte de la Variant Nord és un despropòsit que no resoldrà de manera eficient els problemes de mobilitat que té la ciutat d’Inca. Fixau-vos que ja no es tracta d’una ronda urbana, com estava prevista des de l’any 1987; ara, el que es vol dur a terme és una carretera de 5 quilòmetres, amb una secció de 25 metres d’ample.

Per començar, fer una carretera nova de 5 quilòmetres suposaria un consum excessiu de territori i la destrucció de l’entorn rural de la part nord d’Inca, que és una de les zones amb més encant paisatgístic del nostre municipi. Per altra banda, també significaria la degradació de fins a 10 camins rurals, entre aquests, el camí vell de Selva, que forma part de la ruta senderística Artà-Lluc, promoguda pel mateix Consell de Mallorca. I no hem d’oblidar que el paisatge i la xarxa de camins tenen un gran valor social, ambiental i cultural; i que són un pol d’atracció turística, com bé apunta l’esborrany del Pla de Desenvolupament Turístic d’Inca (senderisme, cicloturisme, turisme rural, etc.).

També hi ha altres aspectes que conviden a fer una reflexió sobre aquesta nova carretera. Un d’aquests, el cost de les obres. Cert és que aquesta carretera la promou el Consell de Mallorca i que la finançarà el Govern de l’Estat mitjançant del Pla de carreteres. Però no deixen de ser 14 milions d’euros que sortiran de les arques públiques en una època en la qual s’han retallat serveis i prestacions de primera necessitat. Bé hauríem de demanar-nos, i els nostres governants abans que ningú, si en aquests moments la prioritat és fer una nova carretera o si s’han de fer altres accions amb aquests diners públics, que són més urgents i necessàries per als ciutadans d’Inca.

I un altre tema que hauríem de plantejar-nos respecte d’aquest projecte són les conseqüències econòmiques que aquesta nova carretera tendria sobre l’economia local. El comerç i l’hostaleria generen més del 35% dels llocs de feina que hi ha en aquests moments a Inca. Construir una nova carretera desviarà part del trànsit interurbà i farà baixar l’afluència de turistes i visitants a la nostra ciutat, i això afectarà els nostres comerços i restaurants. Per això, abans de dur endavant una obra d’aquestes dimensions resulta imprescindible analitzar molt bé quines conseqüències tendran per a l’economia local i pel manteniment dels llocs de feina. Ens hi jugam molt, val la pena estudiar bé totes les alternatives.

Tanmateix, en una cosa coincidesc amb els promotors de la Variant Nord: s’han de prendre mesures per millorar la mobilitat urbana d’Inca. Ara bé, la pregunta és: aquesta nova carretera servirà per millorar la mobilitat d’Inca? És l’opció més eficient? Sincerament, pens que no. I crec que si s’analitzam bé les debilitats de l’actual xarxa de mobilitat enfocarem millor el problema i trobarem solucions molt més efectives i menys devastadores.

Com a mínim, el que no s’hauria d’haver fet mai és empitjorar la mobilitat urbana de la nostra ciutat. I això és el que realment ha fet l’Ajuntament d’Inca en els darrers 20 anys, prenent unes decisions urbanístiques que no responien a l’interés general. I ara en pagam les conseqüències d’aquesta política urbanística.

Un clar exemple d’aquesta política urbanística la trobam en la construcció del centre de salut de So na Monda. L’Ajuntament d’Inca va cedir uns terrenys en sòl rústic per a la construcció d’aquest centre quan el lloc previst per a la seva construcció eren uns terrenys urbans prop de la plaça del Bestiar. A dia d’avui encara no s’han obert els carrers que envolten aquest centre, la qual cosa agreuja la circulació de la barriada de So na Monda i contribueix a la saturació de l’avinguda de Lluc.

També resulta incomprensible que no es faci res per completar la xarxa de carrers prevista en el Pla General. Hem parlat dels carrers que envolten el centre de salut de So na Monda, però també és digne de menció el fet que en 20 anys no s’hagin finalitzat els 50 metres que falten per acabar el carrer Puig de Massanella. O que no s’hagi obert el carrer de les Marjades que connectaria les barriades del Blanquer i de So na Monda, per posar un altre exemple.

I no hauríem d’analitzar i resoldre el problema de la manca d’aparcaments o el tema de les retencions que es produeixen a les entrades i sortides dels centres educatius? No és cabdal resoldre aquestes dues qüestions per millorar la fluïdesa del trànsit dins la nostra ciutat? I no hauríem de reflexionar també sobre de l’abús que se’n fa del vehicle a motor i com aquest fet afecta la qualitat de l’aire que respiram? No hauríem de cercar alternatives a la mobilitat motoritzada i recuperar espais per als vianats i per als ciclistes? Algú creu que una carretera de 5 quilòmetres ens resoldrà totes aquestes problemàtiques? La meva resposta és que no, que hem de cercar i aplicar altres solucions més efectives.

Existeixen alternatives? Per descomptat. Permeteu-me que us m’expliqui una perquè no hi puc donar passada: el govern municipal d’Inca té dins un calaix el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible d’Inca des de l’any 2009. Un pla que afronta els principals problemes de mobilitat que té la nostra ciutat, com ara el problema de l’aparcament o l’elevada densitat de trànsit a les entrades i sortides de les escoles; i que aporta solucions i idees molt interessants que, com qualsevol proposta, s’haurien de debatre i estudiar amb deteniment. I aquesta és la qüestió: no convendria posar-lo sobre la taula d’una vegada per totes i fer-hi feina per solucionar tots aquests problemes que, tanmateix, la Variant Nord no resoldrà?

En definitiva, abans de fer una nova carretera de 5 quilòmetres s’han d’analitzar molt bé tots els pros i els contres i estudiar totes les alternatives, que hi són. Ara és el moment. Quan el mal estigui fet, ja no tendrà remei.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s