Sobre la qualitat de l’aire d’Inca

Entre els mesos de febrer i abril del 2011, el Govern de les Illes Balears va dur a terme una anàlisi de la qualitat de l’aire d’Inca. El més destacat d’aquesta avaluació va ser la detecció d’uns valors molt elevats de diòxid de nitrogen, que és un gas tòxic que irrita les vies respiratòries i que procedeix bàsicament del trànsit rodat.

La Directiva europea sobre la qualitat de l’aire (2008/50/CE) i la Llei estatal 34/2007 determinen que quan en un indret concret els contaminants superen el valor límit per a la protecció de la salut s’ha de procedir a l’elaboració d’un pla per a la millora de la qualitat de l’aire. En el cas del NO2, el valor legislativament establert per a la protecció de la salut és de 40 µg/m3 i el valor registrat a Inca va ser de 57 µg/m3.

Així les coses, el setembre del 2011, el grup municipal de MÉS per Inca va presentar una moció al Ple de l’Ajuntament d’Inca per tal d’instar l’equip de govern municipal a dur a terme el prescriptiu Pla d’acció de millora de la qualitat de l’aire d’Inca. La moció es va aprovar per unanimitat. Tanmateix, l’equip de govern municipal no ha complit encara aquest acord de ple.

Més endavant, el 8 de març del 2013, vaig adreçar un escrit al Govern de les Illes Balears, tot recordant-los la responsabilitat de la Comunitat Autònoma davant la inacció del govern municipal respecte d’aquesta situació.

Entre l’abril i el juny del 2013, es va dur a terme una altra anàlisi de la qualitat de l’aire d’Inca. Tot i que el valors de NO2 varen ser considerablement menors (donat que el trànsit rodat en aquest mesos és inferior), una de les conclusions de l’estudi va ser que el valor anual mitjà ponderat de NO2 era de 44 μg/m3, encara superior als nivells legislativament establerts.

Per la seva part, el nostre company David Abril, diputat de MÉS al Parlament de les Illes Balears, va registrar el passat mes de desembre una sèrie de preguntes sobre la qualitat de l’aire d’Inca, recordant al Govern de les Illes Balears que és responsable davant el Govern de l’Estat i la Unió Europea de l’incompliment de l’Ajuntament d’Inca sobre aquesta matèria.

I fa uns dies, Joan Baldoví, diputat de Compromís-Equo al Congrés dels Diputats, va demanar al Govern de l’Estat quines accions té previstes davant aquest incompliment de la Directiva sobre la qualitat de l’aire al municipi d’Inca.

I encara més, l’eurodiputat Raül Romeva, del grup Verds/ALE (Iniciativa per Catalunya), també ha tengut a bé registrar una sèrie de preguntes adreçades a la Comissió Europea referides a l’incompliment de la Directiva europea sobre la qualitat de l’aire a la ciutat d’Inca.

No cal dir que, des de MÉS per Inca, estam molt agraïts als nostres companys Joan Baldoví i Raül Romeva per l’interés que han mostrat per aquesta qüestió i per les iniciatives que han dut a terme. És una llàstima que els responsables de solucionar aquesta situació no hagin mostrat cap preocupació.

Finalment, vull ressenyar que, donat que la causa de la presència del NO2 és el trànsit rodat, el pla de millora de la qualitat de l’aire d’Inca hauria de contemplar, bàsicament, mesures encaminades a pal·liar la intensitat del trànsit. I, en aquest sentit, l’Ajuntament compta amb un Pla de Mobilitat Urbana Sostenible pendent de debat, aprovació i aplicació. És a dir, l’equip de govern municipal té a l’abast la solució al problema de la contaminació de l’aire d’Inca, però, incomprensiblement, no l’executa.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s